donderdag 1 oktober 2009

Haakpatroon paddenstoel




Het duurde even voor ik ze naar mijn zin had....maar het is gelukt! ook maken? Dat kan ;-)

Je haakt de toeren achter elkaar door, dus niet elke toer afsluiten maar gewoon doorgaan met de volgende toer. De paddenstoel haak je helemaal met vasten.
Begin met wit.
Haak een ketting van 4 losse en sluit deze met een halve vaste tot een ring (je kunt ook eventueel ipv vier losse een verstelbare ring gebruiken).


Nog even een belangrijke noot: Als ik zeg 2 vasten in elke 2de, dan haak je dus een vaste in de eerste en de tweede...daar haak je 2 vasten in. Als ik zeg 2 vasten in elke derde, dan haak je in de eerste 1 vaste, in de tweede 1 vaste en in de derde haak je er twee.


  1. Haak 6 vasten om de ring.
  2. Haak in elke vaste 2 vasten.
  3. 2 vasten in elke 2de.
  4. 2 vasten in elke 3de.
  5. Haak nu alleen een toer in de achterste lussen.
  6. Haak alle.
  7. Haak alle.
  8. Haak alle.
  9. Haak alle.
  10. Haak elke 7de en 8ste samen.
  11. Haak elke 6de en 7de samen.
  12. Haak elke 5de en 6de samen.
  13. Haak een toer alle.
  14. haak een toer alle.
  15. Nu verder met rood: 2 vasten in alle.
  16. 2 in elke 3de.
  17. 2 in elke 5de.
  18. Haak een toer alleen de achterste lussen.
  19. Haak een toer alle.
  20. 5de en 6de samen haken.
  21. 4de en 5de samen.
  22. Een toer alle haken.
  23. 3de en 4de samen.
  24. Toer alle haken.
  25. 2de en 3de samen haken.
  26. Toer alle haken.
  27. Nu eerst de paddenstoel vullen (vul het wit stevig op en het kapje luchtig) en dan de eerste en tweede samen haken.

De kleine opening die je over houd, rijg je door en trek het samen. Ik heb kleine stipjes gemaakt met een platsteek maar je kunt hem natuurlijk ook andere (grote) stippen geven. Het kan zijn dat door het opvullen de onderkant een beetje bol is gaan staan, dit los je op door vanaf een stip (die het dichtst in het midden van het rode kapje zit) even door te steken naar onderen en dan weer terug naar de stip. Je trekt het dan zachtjes aan (niet te hard want dan komt er een deuk in het rode kapje.

57 opmerkingen:

Unknown zei

Dank je wel voor dit leuke patroonje. het zijn mooie paddestoelen.
groetjes Eugenie(hobbydoos)

Unknown zei

ja ook ik zeg bedankt. vindt ze heel leuk. ga ze zeker even maken.
(beppe) martha

Ingrid. zei

Ziet er heel erg leuk uit ; goed uit gepuzzeld !
Groetjes uit Assen.

Karin zei

Wat een schatjes!!! Ik ga ze zeker ook een keer maken. Ik weet alleen niet of het nog deze herfst wordt of volgend jaar............... Heb jij ook een patroon waarmee je tijd kan maken????? Ik heb er namelijk altijd tekort van......
Groetjes,
Karin

Daan zei

en deze is ook te schattig, ga ik maken voor op de seizoenstafel,Leuk!

Miriam zei

Fijn dat je het patroon van deze onzettend leuke paddestoeltjes met ons delen wilt!

Groetjes
Miriam

creaans zei

Oh, wat zijn ze leuk!
Dank je wel voor het delen!
Groeten Creaans

Grietje zei

Karin? Nee, helaas heb ik niet zo'n patroon. Mocht jij hem vinden...laat het mij dan even weten ;-)

Rosi zei

Vielen Dank für die Anleitung der niedlichen Pilze. Wenn ich wieder etwas Zeit habe, werde ich versuchen, sie nachzuarbeiten.
LG Rosi

Karoeza zei

ik kan echt helemaal niet haken, maar deze zijn wel heel erg tof.
groetjes Karin

Guusje zei

Grietje, dat is echt tof! Dank je wel.

handysandy zei

Wéer een leuk patroontje, en inderdaad , we komen tijd tekort...
Fijn weekend en groetjes, Sandra

Jikkes zei

Ik heb al wat patroontjes voor paddestoeltjes, maar deze zien er wel heel mooi uit.....ga 'k ook eens proberen.

Dank je wel!
Maureen

missvanham zei

wat leuk jammer dat ik niet kan haken

Ozowiezo zei

bouters al helemaal opklaren omdat ze zo'n mooi huisje krijgen ;-)

Gea zei

hallo

ik kom hier via mama Ilse
wat een leuke weblog heb je!!
en die paddenstoeltjes!! geweldig
dank je voor het delen

petra zei

ik kijk mijn ogen uit...wat een leuke patroontjes op jouw blog en wat een lieve kleine Bassie!!

Anoniem zei

Super! Ik heb het patroon opgeslagen. Vroeg of laat ga ik er iets mee doen. Ben nogal 'into' paddenstoelen. Heb ze ook al gevilt.

Bedankt!

Karin (pinka)

Kim in the attic zei

Leuk! Ga ik zeker binnenkort proberen! Ook je andere maaksels vind ik erg mooi!

Theetante San zei

Wat leuk zeg! ik ga ze zeker ook maken!!!

Groetjes San

Annemarie's Haakblog zei

Oooh wat leuk zeg! Bedankt voor het patroon!

WinnibriggsHouse zei

I love these. I will certainly have a go at making some. Thank you for sharing.

LiLi M. zei

Hoi, Ik heb je patroon gebruikt en ook zo'n paddestoel gemaakt. Ik heb hem op mijn blog gezet, met een verwijzing naar deze pagina. Bedankt!

trollsländan zei

Leuke paddestoelen! Ze staan op mijn blog: http://pysslamera.blogspot.com/2011/09/rod-med-vita-prickar.html
Groeten van Maaike

Elien zei

Dank je wel, wat liefg dta je het patroon deelt, ik ben gek op paddestoelen en ga er direct maar 1 maken :-) Veel succes met je blog!

Groetjes Elien

mums zei

Dank je wel voor het leuke patroon!
Ik heb er een herfsthanger mee gemaakt:
http://mumsboven.blogspot.com/
groetjes!

kervei zei

Dank je voor het patroon! Ik had ze afgelopen herfst al gemaakt en heb er al heel veel plezier van gehad. Kortgeleden ben ik een blog begonnen en heb nu over jouw paddestoelen geblogt; mocht je ze willen zien: http://kervei.blogspot.com/2012/04/nog-een-draakje.html

groetjes Ilse

Helena zei

Heel erg bedankt.
Tijdens een weekje vakantie dit patroontje op een vrij momentje uit geprobeerd. Heel erg leuk en goed geslaagd.
De buurmeisjes in de tent naast ons waren door het slechte weer aan het vingerhaken geslagen maar na een lesje met de haaknaald was er één die al vrij snel een lapje kon haken. Reuze trots dat een kind dat net naar groep 4 gaat dit zo snel op pakte.

Lia zei

Ik was op zoek naar een paddenstoelenpatroon en deze is super. Bedankt! Ik was al volger, maar had deze blijkbaar gemist.

Groetjes,
Lia

bengelapen zei

Heel erg bedankt voor het leuke patroontje!
Ik heb er vanmiddag eentje gemaakt, moet alleen nog stipjes maken, en vind em erg plezant om te doen.

Anoniem zei

Bedankt!! Ben nu met de tweede bezig. Mijn zoontje van 2.5 vindt het helemaal geweldig. kijk papa, mama maakt paddestoelen ;-)

Lesley zei

Ben al 3x opnieuw begonnen maar het lijkt maar niet te lukken met mijn paddenstoel.. :(

Grietje zei

Wat jammer Lesley!
Je mag mij mailen over het stukje waar je niet uit kunt komen. Ik hoop je dan verder te helpen zodat het je wel lukt.

Groetjes,
Grietje

Vera zei

Ik zag naast je petit fours ineens de paddenstoeltjes staan. Leuk zo'n gratis patroontje. Ik heb er een gemaakt en op een dienblad met nog wat andere gezet. Ze staan op mijn blog. Dank je voor het delen.

Rinet zei

Hallo,
Dank je wel voor het leuke patroontje! Ik heb er inmiddels 3 gehaakt, 1 voor mezelf voor de herfstbak op tafel en 2 voor mijn neefjes die het maar stom vonden dat ze de paddestoelen in het bos niet mee mochten nemen naar huis ;) Ik wil er morgen een blogje aan wijden en heb inmiddels al wel foto's op mijn facebook geplaatst, en je site gelinkt naar iemand die vroeg om het patroontje, vond ik wel zo netjes om even te melden.
Nogmaals dank voor dit patroon én alle andere patronen hier op je site, ik ga er zeker meer proberen! Ontzettend lief dat je ze gratis wilt delen! Dank je wel!

Vriendelijke groet,
Rinette Elzes

Anoniem zei

wat een leuke patronen staan erop. Bedankt ik ga ze zeker proberen.
Groetjes Marjon

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei

Hallo wat een leuk patroon, ik wil dit graag gaan proberen, maar ik weet niet wat je bedoelt met 6 tm 9haak alle. Is dit dan een herhaling van 2 tm 5? groetjes diana

Grietje zei

Dag Diana,

Met haak alle, bedoel ik dat je in elke opening 1 vaste haak (in deze toeren moet je niet meerderen of minderen).

Groetjes,
Grietje

Unknown zei

ok, dank je wel.

vrolijk by Leen zei

Hier kan je mijn paddenstoeltje zien: http://vrolijkbyleen.blogspot.be/2013/09/kleine-haaksels.html.
Bedankt voor het patroontje!

Tonke zei

Wat een leuk patroon! Ik ben nog maar pas begonnen met haken maar dankzij de duidelijke uitleg kan ik deze wel maken. Hoe moet ik de stippen op de paddenstoel maken? Of wat is een platsteek?

Groetjes Tonke

Anoniem zei

Oooh, wat gaaf. Ga gelijk een aantal proberen te maken. Leuk voor op de herfsttafel. Thanxxx voor t delen van het patroon!

josien zei

Vorig jaar de paddenstoeltjes al gemaakt voor onze eigen herfsttafel.
Nu ben ik ze aan het maken voor de schoolherfsttafel.
De juffen zijn er erg blij mee.
Doe je ze van verschillende materialen, krijg je ook verschil in grootte, erg leuk voor de herfsttafel.
Misschien maak ik er ook nog wat voor mezelf, even kijken of we tijd over hebben.

Juf Leej zei

Mooi! Ik heb ze gemaakt. jufleej.blogspot.nl

Lino zei

wat een leuke patroontjes . Dankjewel voor het delen,echt tof,hoeft tenminste niets te kosten.

Unknown zei

Mooie paddestoelen! Ik wil ze graag maken, maar ik vraag me af of er een standaard regel/manier is van het verkleinen of vergroten van een paddestoel/het patroon? Dan kan ik er meerdere maken in verschillende grootten....
alvast bedankt!

Unknown zei

Super leuk! Bedankt voor het delen!

Anne zei

Super leuk de paddestoeltres ga ik zeker haken. Dank je voor de leuke patroontjes

Groeten anne

Unknown zei

Erg leuk en makkelijk patroon!
Ben hem vandaag aan het haken, alleen het rode gedeelte nog :D

Anoniem zei

Leuk patroon van de paddestoeltjes. Waar vind ik het patroon van de rest. De pompoenen en de eikeltjes?

Anoniem zei

Dat vroeg ik mezelf ook al af

Jo zei

Thank you for sharing the beautiful patterns. Can you please tell me what is meant by "tour" eg 13. Hook a tour all.
14. take a tour all.
Regards Jo

Grietje zei

Hi Jo,

13th and 14th row: 1 sc in each.
Good luck :-)

Greetings Grietje

Grietje zei

Lieve anoniem,
Ik heb geen eikeltjes of pompoenen bedacht als haakpatroon.
Maar bedankt voor de tip, ik ga er zeker wat mee doen.

Met vriendelijke groet,
Grietje

Unknown zei

Helemaal gaaf! Bedankt voor het patroontje. Heb de paddenstoel net af! Nu nog rondjes erop haken. Voor die meiden van mij heb ik roze met wit gebruikt 👸🏼

Charlotte zei

Wat een super gaaf patroon, ik ben er nu bezig om straks op het werk een herfsttafel te kunnen maken. Super bedankt voor het leuke patroon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...