maandag 29 augustus 2011

Haakpatroon: Klein paddestoeltje / Free pattern: Little mushroom

Ik kreeg de vraag of deze niet iets kleiner konden omdat de dame in kwestie er een sleutelhanger van wilde maken voor haar dochter...Ik heb dus een patroontje gemaakt voor een klein paddestoeltje. Te gebruiken als sleutelhanger maar ook geweldig als mobiel.
Zou trouwens ook leuk aan een zeepketting hangen...denk je niet? 

Haakpatroon klein paddestoeltje
Ongeveer 4.5 centimeter groot.
Gehaakt met Creative Cotton, nr.80 en nr.05
Gehaakt met haaknaald nr.3

  • Begin met wit. Begin met een verstelbare ring, laat een lange begin draad hangen zodat je die kunt gebruiken om later de stippen er op de borduren. 
  • Haak 6 vasten in de ring.
  • Haak 2 vasten in iedere opening (12)
  • Haak alle (12)
  • Haak alle (12)
  • Haak alle (12)
  • Haak alle (12)
  • Haak alle (12)
  • Haak de 1ste en 2de samen (6) Draad breken.
  • Begin met rood. Haak 2 vasten in elke opening (12)
  • Haak 2 vasten in elke 2de opening (18)
  • Haak 2 vasten in elke 3de opening (24)
  • Haak alle maar alleen de achterste lussen (24)
  • Haak de 3de en 4de samen (18)
  • Haak alle (18)
  • Haak de 2de en 3de samen (12)
  • Haak alle (12) Vul het paddestoeltje luchtig op.
  • Haak de 1ste en 2de samen. Draad breken en opening doorrijgen en samentrekken.
  • Pak het begin draad onder de paddestoel en steek omhoog naar het kapje, borduur als eerste een stipje ergens in het midden van het rode kapje.  Door het onderdraad te gebruiken...behoud de paddestoel zijn vorm. Als je genoeg stipjes hebt gemaakt...steek je het draad weg en knipt hem af.


Vertel mij even als je hem gehaakt hebt en waar je hem voor gebruikt hebt. Ik kom hem graag op je blog bewonderen. Heb je geen blog maar wil je het toch even laten zien? Stuur dan een mailtje^_^
Veel haakplezier!

 
Englisch version:
Amigurumi pattern: Little mushroom
About 4.5 centimeters.
Rico Creative Cotton, nr.80 and nr.05
Crochet Hooker size of 3.0 mm.


  • Start with white, use a magic ring. leave a long tail for sewing the dots on the cap.
  • 6 sc in the ring.
  • 2 sc in each (12 sts)
  • Crochet all (12 sts)
  • Crochet all (12 sts)
  • Crochet all (12 sts)
  • Crochet all (12 sts)
  • Crochet all (12 sts)
  • Decrease the first and second together (6 sts)
  • Start with red.  2 sc, in each sc around (12 sts)
  • 1 sc, 2 sc in next sc , repeat 6 times (18 sts)
  • 2 sc, 2 sc in next sc, repeat 6 times (24 sts)
  • Crochet all (24 sts) Only the loops on the back.
  • 2 sc, dec 1 , repeat 6 times (18 sts)
  • Crochet all (18 sts)
  • 1 sc, dec1 , repeat 6 times (12 sts)
  • Crochet all (12 sts) Fill the mushroom lightly.
  • Crochet the first and second together (6 sts) bind off and weave in loose end.
  • Grab the long tail under the mushroom and go to the mushroom cap, embroidery a first dot somewhere in the middle of the red cap. It will keep the mushroom in shape. If you've made plenty of dots ... you're ready^_^

Let me know if you made it and where you have used it for. I would like to come visit your blog to see the result. If you don't have a blog? Send an email^_^

35 opmerkingen:

Roos zei

Mooi klein paddootje, dit patroontje ga ik vast eens gebruiken, heel aardig dat je het weer met ons wilt delen, groetjes Roos

gerrie zei

Oh wat leuk dit patroon van het paddestoeltje, hartelijk bedankt!
Groetjes Gerrie.

jose zei

bedankt weer voor het patroontje

Lila Lime zei

Oooo die is heel leuk!! Ik heb nog maar weinig gehaakt. Dus zo'n klein projectje is helemaal top! Dank je wel.

Hallo Peetje zei

Ohhhh wat een schatje,,, die ga ik echt maken. echt heel erg bedankt voor het patroontje. Lief dat je dat met ons deelt.
Vanavond eens even in de katoenbak duiken. grtjs Petra

Mams TJC zei

Wat een schatje!

Esther zei

Wat een schatje, bedankt voor je beschrijving. Groetjes Esther.

Unknown zei

Hij is ontzettend leuk, dank je wel!! En dank je voor het compliment voor mijn tas! Hij is leuk om te maken! Groetjes, Nancy

Gera zei

Superleuk!
dankjewel!!

groetjes, Gera

merula zei

o deze is echt super leuk! Ik ben niet zo'n heel erg haak wonder maar ik ga het toch zeker eens proberen!

Saskia zei

mah wat een snoesje!!!
die gaat op het programma om ook eens te maken!

100%HEPPIE zei

Bedankt ! Het is een leukje !

jumare zei

deze moet ik onthouden. Ik ben de sleutelhanger van mijn fietssleutel kwijt en moet dus iets nieuws eraan hebben. Dit is wel leuk.

Heidi... zei

Hoi Grietje,

Ik heb het paddestoeltje net gehaakt, het is echt een schatje :)

Groetjes Heidi

Jetty zei

wat een schatje. Die ga ik vast en zeker wel maken. Leuk.

Moois van mie zei

wat een schatje !
ik heb het alvast gepind zodat ik het ook eens kan maken !

Severine zei

Wat een dotje! Misschien moet ik me er toch weer eens aan wagen.
Groetjes Severine

Linsiedepinsie zei

Wat een geweldig paddenstoeltje. ik ga hem ook maken!!! hij is zoo lief

Unknown zei

Heej,
Super leuk patroontje!
Ik heb hem gisteren gemaakt en ben tevreden met het eindresultaat!
Heel erg bedankt!
Liefs Chantal

Jolanda zei

Wow, wat een schatje!

(psst, ik heb een nieuw blogadres: indelappenmand.blogspot.com)

Andina zei

Dag Grietje,
Schattig paddestoeltje! Bedankt voor het patroontje. Ik heb 'm inmiddels gemaakt en op m'n blog gezet, neem maar eens een kijkje.

Groetjes,
Andina

Ravelien zei

Hoi, hoi,
Bedankt voor het patroontje.Ik heb hetgebruikt en het eindresultaat op mijn blog gezet (ravelien.blogspot.com)met een linkje naar jouw blog. Ik heb er sleutelhangers van gemaakt voor mijn kinderen.
Groetjes Silvia

Wollige wolkjes zei

Ben nog steeds verzot op het patroontje, al laat ik 1 rij witte vasten weg. Maak er sleutelhangers van voor de doopsuikers, zoals ik je een paar maanden geleden gemaild heb ... al 55 gedaan, nog 65 te gaan! Veel werk, maar het is het waard ;-)

Anoniem zei

bedankt voor het patroontje, een grote en kleine paddestoel staan nu voor me op mn kacheltje... beetje afwerken kadoverpakking erom en ik heb een kraamkadootje voor een vriendinnetje! ben helemaal trots op mn zelfgemaakte dingetjes, tot twee weken geleden had ik nooit gehaakt!
groetjes Mariska

sneksniltje zei

Ik heb gisterenavond laat nog rap twee paddenstoeltjes gehaakt, omdat er een lief meisje in de klas van mijn dochters jarig was. Maar de mama had haar gezegd dat ze dit jaar geen verjaardagsfeestje mocht geven omdat ze anders niet op reis zouden kunnen gaan in de zomervakantie. Dat vond ik zo sneu, dat ik haar verrast heb met dit kleine haakwerkje. Het meisje sprong een gat in de lucht van blijschap!
Je patroontje is prima te volgen en heel goed uitgelegd, hartelijk dank dat je het met ons wilde delen.

Knuffeldraakje zei

Wat een leuk paddestoeltje! en leuk blog!! ik zocht naar ingevlochten vlechten en beland hier:D
Groetjes!

Brenda's Page zei

dankjewel!! Thank you for the English version. I grew up speaking dutch. When my Oma died when I was 26, I am now 57. I forgot it:( But I do know some words and reconize them too.

Anoniem zei

ik heb je patroon gebruikt en hier wat over neergezet ( dank je wel)
http://creaties-jenneke.blogspot.nl/2012/09/op-unne-kleine-paddestoel.html

Paulien zei

Leuke paddestoelen ,heb ze beide gehaakt . Complimenten voor je site groet paulien

Helena zei

Superleuke paddenstoeltjes. Ik heb veel plezier beleefd aan dit patroontje, hartelijk bedankt!(http://helenahaakt.blogspot.nl/2013/10/paddenstoel-haken.html). Deze paddenstoel staat vast ook erg leuk in de kerstboom.

Anoniem zei

Hello. I just found this pattern on pinterest. Thank you so much for sharing it's perfect for the autumn leaf garland i have been crocheting.:)

Anoniem zei

Ik heb dit patroontje al een hele tijd geleden uitgeprobeerd en kwam vandaag weer terug om het nog een keer te maken.
http://plazilla.com/page/4295049688/sleutelhangers-haken
Hier is een foto van het paddestoeltje dat ik vorige keer heb gemaakt (met link naar jouw pagina).

Er staan erg veel leuke ideeën op je blog, zit weer helemaal in een creatieve bui ^^

sygie zei

ZIET HEEL LEUK UIT GA HET OOK PROBEREN TE MAKEN

Unknown zei

I made one of these little cuties and put a magnet in the stem to use on the refrigerator. Unfortunately my yarn was too thick and it didn't magnetize the right way. But it's still cute! I'll try some thinner yarn.

ลุุงป้อม ไม่รู้ zei

เกมสล็อตแตกง่าย
จ่ายหนัก ที่นี่ที่เดียว
เล่นเกมสล็อตเว็บตรง
กับเราได้แล้วที่ Luckywin98
เว็บสล็อต
ที่มีเกมให้เลือกเล่นมากว่า 3,000 เกม
สมัครสล็อต
ฟรีพร้อมรับโปรโมชั่นและสิทธิพิเศษมากมาย
สล็อต เล่นฟรี
เล่นได้ทุกที่ ทุกเวลา เกมใหม่ๆ หน้าเล่นมากมาย

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...