donderdag 4 november 2010

Haakpatroon sneeuwpopje

Haakpatroon sneeuwpopje
Gehaakt met haaknaald nr. 3. Sneeuwpopje is 12 à 13cm en 15cm met hoed.
Je haakt de toeren achter elkaar door, dus niet elke toer afsluiten maar gewoon doorgaan met de volgende toer. Het sneeuwpopje (en hoedje) haak je helemaal met vasten.
  • Vanaf onderkant lijf: Begin met een verstelbare ring.
  • Haak 6 vasten in de ring.(6)
  • Haak in iedere opening twee vasten.(12)
  • Haak in elke tweede opening twee vasten.(18)
  • Haak in elke derde opening twee vasten.(24)
  • Haak in de tweede opening twee vasten en dan in elke vierde twee vasten, je blijft op het einde van deze toer met twee zitten, deze haak je gewoon (niet gaan meerderen dus) (30)
  • Haak alle.(30)
  • Haak alle.(30)
  • Twee vasten in elke 5de.(36)
  • Haak alle.(36)
  • Haak alle.(36)
  • Haak in de derde opening twee vasten, dan in elke 6de twee vasten, op het einde hou je er 3 over, deze haak je gewoon (niet gaan meerderen) (42)
  • Haak alle.(42)
  • Haak alle.(42)
  • Haak de 3de en 4de samen haken, dan elke 6de en 7de samen haken. De laatste drie haak je gewoon zonder nog verder te meerderen. (36)
  • Haak alle.(36)
  • Haak alle.(36)
  • 5de en 6de samen haken (30)
  • Haak alle (30)
  • Haak alle (30)
  • Haak de 4de en 5de samen (24)
  • 3de en 4de samen haken.(18)
  • 2de en 3de samen haken. (12) Vul het lijf.
  • Haak alle. (12)
  • Twee vasten in elke tweede. (18)
  • Twee vasten in elke derde. (24)
  • 1x 2 vasten in de tweede en dan in elke vierde 2 vasten. Je komt uit op twee en die haak je gewoon zonder te meerderen.(30)
  • Alle haken.(30)
  • Alle haken.(30)
  • Alle haken.(30)
  • 1x tweede en derde samen haken en dan elke 4de en 5de samen haken. Je houd er twee over, deze gewoon haken zonder te meerderen.(24)
  • Haak alle.(24)
  • Derde en vierde samen haken. (18)
  • Tweede en derde samen haken (12) Vul het hoofd nu je er nog makkelijk bij kunt komen.
  • Eerste en tweede samen haken.(6)
  • Draad doorknippen, doorrijgen met een naald om de opening te sluiten.

Hoedje
  • Maak een verstelbare ring.
  • Haak 6 vasten in de ring. (6)
  • Haak in iedere opening twee vasten.(12)
  • Haak in elke tweede opening twee vasten.(18)
  • Haak in elke derde opening twee vasten.(24)
  • 1x twee vasten in de tweede opening en dan haak je in iedere vierde opening twee vasten. Je hebt er weer twee over, deze haak je gewoon zonder te meerderen.(30)
  • Haak alle maar alleen de achterste lussen! (alleen deze toer) (30)
  • Nu haak je 8 rondes alle.
  • Haak in elke tweede twee vasten.
  • Haak in elke derde twee vasten.
  • Draad breken en afwerken.

Neus
  • Haak een ketting van 8 losse (de 8ste is een keerlosse)
  • Draai het werk, sla de keerlosse over en haak drie halve vasten en dan vier vasten.
  • Laat het draad een beetje lang zodat je die kunt gebruiken om de neus aan de sneeuwpop te kunnen naaien.

Das
  • Haak een ketting van 60 losse.
  • Keer het werk (sla de 60ste over) en haak met vasten. Haak als je de laatste gehaakt hebt een keerlosse.
  • Keer het werk en haak weer terug met vasten.
  • Maak er franjes aan door het draad er dubbel door te steken en de twee uiteindes door de lus te halen. Dit doe je per kant 3 keer. De das is gemaakt met vasten omdat het dan een beetje stijf is en het gaat krullen, geeft een leuk effect vind je niet?

26 opmerkingen:

Mirjam zei

Die is echt zo schattig!! Jammergenoeg kan ik niet haken, maar ik heb hem wel doorgestuurd!

Grietje zei

Dankje ^_^

missvanham zei

boehoe ik kan niet haken!! maar ik vind hem zo lief sniff snotter :(

Jet zei

Wat een schatje, ik hoop alleen dat hij nog lang geen sneeuw komt brengen.

Marleen zei

Wat een ontzettend leuke sneeuwpop!
Ik ga gelijk eens kijken of ik de haaknaalden kan vinden, ben momenteel veel met de naaimachine aan de gang….

Corina zei

Oh, die is helemaal leuk!

100%HEPPIE zei

Ooo, wat een leukje ! Ik heb net vier van jouw paddestoelen klaar, dus op naar de sneeuwpop !

Anoniem zei

Schattig sneeuwpopje. Ik ga hem zeker ook nog eens maken als ik maar eens wist hoe ik aan meer tijd kan komen ;)
Leonie

Noofje zei

Wat knap joh, om zo'n lief sneeuwpopje te maken! Ik kan een beetje haken. Zal ik,...... Ja, ik ga het zeker een keer proberen. Je beschrijving is heel duidelijk dus dat zou moeten lukken. Fijn weekend Grietje en bedankt voor je patroon.

Anoniem zei

Wat een leuk patroontje, die ga ik haken :))

Anoniem zei

Hallo Grietje

Wat leuk die sneeuwpopjes.Ik krijg gelijjk de haak kriebels. Wat lief dat u het patroon deelt.

Wat is een verstelbare ring? en hoe maak ik die?
Ik kan een beetje haken maar hier heb ik nog nooit van gehoord.

groetjes kokijn

Sofie zei

Super mooi, iets wat ik wel zou willen, maar niet zou kunnen maken...

MarianneP zei

Wat een schattig sneeuwpopje en wat aardig dat je de patroontjes deelt! Ik ben bezig met de paddestoeltjes, ook zo leuk. Bedankt!

liset zei

Wat een giga schatje!!

Anoniem zei

wat een leuk sneeuwmannetje. Dat wordt zeker een van mijn volgende projecten en hopelijk ziet hij er dan even mooi als de jouwe uit want ik ben nog maar een beginnend haakster.
groetjes,
Ingrid

mums zei

Ik heb je sneeuwmannetje gemaakt!
Laat de winter maar komen...
Foto's staan op mijn blog met een linkje naar de jouwe!
groetjes, Maaike

Hobbyrita zei

Ik heb je sneeuwpopje gemaakt en naar eigen improvisatie wat versierd. Ga gerust eens kijken op mijn blog: http://all-round-hobbyrita.blogspot.be/. Ik heb ook een link geplaatst naar de jouwe!:)

Hobbyrita zei

Je sneeuwpopje heb ik in het weekend naar eigen improvisatie nagemaakt omdat ik hem zo schattig vond. Er volgen misschien nog wel amigurimi's als ik tijd vind. je kan hem bekijken op mijn blog: http://all-round-hobbyrita.blogspot.be/. Ik heb ook de link geplaatst naar de jouwe!

bengelapen zei

ik had al enkele van je leuke paddestoeltjes gehaakt en nu het kouder wordt maar aan deze sneeuwpop begonnen.
eerst had ik een foutje, vandaar verwijderd berichtje, maar zogauw ik daarover iets had gezegd hier in een reactie, vond ik mijn fout natuurlijk :)
ik ga vlug verderhaken nu
groetjes en bedankt voor al je leuke patroontjes.
An

Jetty zei

een week of 2 terug dit sneeuwpopje al gemaakt. Nu staat hij op mijn blog. Hij is echt ontzettend leuk, bedankt voor het patroon.

Anoniem zei

Hallo Grietje,
ik heb nu al een hele familie sneeuwpoppen. Wil ook wel 'n
foto opsturen, maar ik weet niet of dat kan en hoe dat moet.
groetjes Riet

Sousou zei

Leuke sneeuwpopjes die wil ik zeker een keer maken.

Anoniem zei

Jou sneeuwpopje is het eerste "project" die ik heb gemaakt en hij is super leuk geworden. Nu staat hij bij mijn kerstboom mooi te wezen haha.

Unknown zei

Wat een geweldige sneeuwpop. Ik ga het zeker maken!

Unknown zei

Hallo Grietje,

Enkele Jaren geleden heb ik dat popje gemaakt en weggegeven. Ik heb je daar nog een foto van gestuurd. Nu ga ik er weer een maken en ook enkele van je diertjes. Leuke site hoor.
Groetjes

Grietje zei

@Jtte Snebab, wat ontzettend leuk om te lezen!
Heel veel plezier met haken^_^
Groetjes, Grietje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...