zondag 17 april 2011

Haakpatroon: Pita de muis

Haakpatroon Pita de muis
Gehaakt met haaknaald nr 3 De toeren haak je achter elkaar door.

Het lijf, in grijs:
  1. Maak een verstelbare ring en haak 6 vasten in de ring.
  2. Haak 2 vasten in elke (12)
  3. Haak twee vasten in elke 2de (18)
  4. Haak 2 vasten in elke 3de (24)
  5. Haak 2 vasten in elke 4de (30)
  6. Haak alle.
  7. Haak alle.
  8. Haak alle.
  9. Haak alle.
  10. Haak alle.
  11. Haak elke 4de en 5de samen (24)
  12. Haak alle.
  13. Haak elke 3de en 4de samen (18)
  14. Haak alle.
  15. Haak alle.
  16. Haak elke 2de en derde samen (12)
  17. Haak alle.
  18. Haak alle.

Het hoofd:
  1. Maak een verstelbare ring en haak 6 vasten in de ring.
  2. Haak 2 vasten in elke opening (12)
  3. Haak 2 vasten in elke 2de (18)
  4. Haak 2 vasten in elke 3de (24)
  5. Haak alle.
  6. Haak alle.
  7. Haak alle.
  8. Haak alle.
  9. Haak de 3de en 4de samen (18)
  10. Haak alle.
  11. Haak alle.
  12. Haak de 2de en 3de samen (12)
  13. Haak alle.
  14. Haak alle.
  15. Haak alle en daarna vullen.
  16. Haak de eerste en tweede samen (6)
  17. Haak alle, draad doorknippen en de opening sluiten (gewoon doorrijgen en aantrekken)

Oren:
Begin met roze en haak er twee.
  1. Maak een verstelbare ring en haak 6 vasten in de ring.
  2. Haak 2 vasten in elke opening (12)
  3. Haak in elke 2de opening 2 vasten (18)
  4. Haak 2 vasten in elke 3de opening (24)
Begin nu met grijs, haak hetzelfde zoals je net gedaan hebt. Als je klaar bent met de 4 toeren...pak je een roze rondje en houd die tegen de grijse aan. Let hierbij op de de verkeerde kanten naar binnen zitten. Als je je werk voor je houd heb je grijs voor je en de roze aan de achterkant. Je haakt nu (gewoon verder met grijs dus) een toer vasten er omheen. Je pakt dus de openingen van zowel de grijze als de roze mee. Andere oor ook zo.

Armpjes en pootjes:
Haak 16 losse, haak 3 stokjes in de 14de losse, haak 2 losse en dan een halve vaste in de 14de losse. Nu ga je terug en haak je in alle losse een halve vaste. Laat een lang draad hangen. Haak nog 3 keer en je hebt de armpjes en pootjes klaar.

Staart:
Haak 2o losse en ga dan terug met halve vaste. Laat een lang draad hangen.

Het in elkaar zetten kun je natuurlijk naar eigen idee doen. Misschien vind je het wel leuker als de oren verder uit elkaar staan? Of de armpjes lager zitten? Zie maar;-) Hieronder heb ik beschreven op welke plekken ik de delen vastgezet heb.
Zet het hoofd aan het lijf vast. Het hoofdje zit vanaf de 5de/6de toer vast aan het lijf.
De armpjes zitten aan de zijkanten van de laatste toer van het lijf. De goede kanten van de armpjes wijzen naar binnen.
De pootjes zitten vast aan de zijkanten op ongeveer de 4de toer.
Het staartje zet je vast tussen de 5de en 6de toer. 
Op het hoofdje maak je op de 5de toer de oortjes vast.
De ogen komen tussen de 9de en 10 toer en het snuitje naai je met roze met een platsteek op de laatste toer van het hoofdje (puntje)
 Als je Pita op internet zet (je blog, site of forum), zet er dan even de link van het patroon bij. Het patroon is voor eigen gebruik. Vertel mij even als je hem gemaakt hebt, ik kom met plezier het resultaat op jouw blog bekijken. Heb je geen blog maar wil je het toch laten zien? Stuur mij dan een mailtje
Heel veel plezier met het patroon^_^

79 opmerkingen:

gerrie zei

Bedankt voor het patroon, ik ga hem beslist maken, super, ik volg je blog dagelijks, groetjes Gerrie.

Anna zei

blij!! ik ga hem zeker haken..bertje was ook zo leuk om te maken, je werkbeschrijving is super om mee te werken.

liefs Anna.

Miranda zei

Zou je mij uit kunnen leggen hoe je een verstelbare ring maakt? Ik heb hem al eens in een boekje zien staan maar ik begrijp er niks van (blond van nature).

En is het misschien mogelijk dat je voor mij een engels patroon van een pandabeer vertaald? Mijn dochter wil dolgraag dat ik er één voor haar maak, maar ben nog niet zo heel lang aan het haken en begrijp de engelse termen niet.

Alvast bedankt!
Groetjes, Miranda

jeaninebijker zei

Wat een live Pita muis zeg!! echt heel knap dat je kan haken, ik heb er geen aanleg voor.. (of geen gedult)

Groetjes, Jeanine.

Esther zei

Wauw Gaaaf dank je wel, ga haar van de week uitproberen Fijne week Groetjes Esther.

lindevrouw zei

Fantastisch jouw patroon van de muis! Hij is super! Het ontbreekt me soms aan tijd, maar ik ga hem zeker in de toekomst eens proberen! Dank je voor het delen van je patroon! Top!

Ladyknit zei

Wat een schatje!

Ravelein zei

Ach wat lief, leuk en ik was ook al zo blij met Bertje dank je wel hoor.
groetjes Marjolein

By Ieke zei

Ik vind er zo leuk!!! Ga zo gelijk het patroon even uitprinten!

Sandra zei

ooh wat leuk, heel erg bedankt voor het patroontje, ik ga hem zeker maken, groetjes

Irene zei

Geweldig, wat een supermuis! Ik heb hem gehaakt en op mijn blog gezet: http://isacreative.blogspot.com/2011/04/pita-de-muis.html

Bedankt voor dit fantastische patroon.

Gr. Irene.

Nonnelien zei

Dank je wel voor dit leuke patroontje.
helemaal super!
groetjes Eugenie

Anneke zei

Wat een geweldig leuk muisje!

Juf Sofie zei

Heel schattig, ik ben ook aan het haken begonnen, door jullie mooie creaties te zien!!!!

Lineke zei

Wat een lieve muis! Ga het patroontje zeker opslaan, dank je wel:)

Marije zei

Wat een schattig muisje. Deze mag zeker bij mij in huis komen. Misschien dat ik me er binnenkort aan ga wagen.
leuk blog, ik ga je volgen ;)

groetjes, marije

Deborah zei

Wat een super schattig muisje! Leuk om die een keer te maken. Je hebt er een nieuwe volger bij hoor!

Nancy zei

Oh, wat is ze lief!!! Dank je wel! Groetjes, Nancy

Betsy zei

Wat een schatje! Die ga ik zeker maken. En wat een fijn patroon.

lieve groet,
Betsy
Wolatelier DiAn

Nonnelien zei

hoi
Pita staat te pronken op nonnelien.blogspot.com. dit is de tweede. Mijn moeder heeft de eerste in beslag genomen voor ik er een foto van kan nemen.

Groetjes Eugenie

jose zei

pita staat samen met poppenkind eefje op mijn blog
www.knuffelpop.blogspot.com

ditjes-datjes zei

Ik heb haar gehaakt en aan een vriendin kado gegeven.
Hier is ze te bewonderenhttp://fredsstekkie.blogspot.com/2011/05/muis-in-huis.html
dankjewel voor het super leuke patroon.
Groetjes,Ingrid

Lineke zei

Oooo, wat lief!!
Wat fijn ook dat je overal een patroontje bij zet.
Dank je wel hoor!!

els zei

Bedankt voor het mooie patroontje en de goede omschrijving!
Ik vind dit één van mijn beste haaksels eerlijk gezegd ;)
Neem maar een kijkje! http://elieflo.blogspot.com/

Groetjes,
Els

Bianca "Beessies zei

Hallo Grietje

Ik heb Pita gehaakt. wat een leuk patroontje is dit zeg.
Ze pronkt op mijn blog

http://beessies.blogspot.com

Groetjes Bianca

Saskia, Jan en Payal zei

ik heb een linkje naar Pita gezet op mijn site want ik wil ze zeker ook eens maken!

*Joy* zei

Ik vind Pita helemaal geweldig. Ooit, ooit, ooit ga ik Pita haken. Daarom heb ik voorlopig maar een link naar het patroon op mijn blog gezet. Kan ik het makkelijk weer terugvinden. Ik hoop dat je dat goed vindt. Pita staat nu hier: http://muppetbailey.blogspot.com/p/test.html

Groetjes!

Rein zei

Bedankt voor de werkbeschrijving.

hannah zei

Hallo Grietje,

Heel hartelijk dank voor het beschikbaar stellen van je leuke patronen. Ik heb net Pita de Muis afgemaakt. Op mijn weblog heb ik de foto's geplaatst.

Nogmaals heel erg bedankt, je hebt een leuke weblog.

Groetjes,
Hannah

Anoniem zei

Wat bedoel je met 'haak alle'?

Grietje zei

Met 'Haak alle' bedoel ik dat je die toer 1 vaste in iedere opening haakt (je hoeft niet te minderen of te meerderen)

Karina zei

hoi grietje

ik heb pita de muis ook gemaakt.
Hij is gelijk ingepikt door een vriendinnetje van mijn oudste dochter die kwam eten. Ik denk dat ik hem binnenkort nog een keer ga maken. Was een makelijk patroon en ook lekker snel klaar. Bedankt voor je patroontje.
(een foto heb ik vandaag op hobbydoos gezet)

Miepss zei

http://www.miepss.nl/2011/10/pita.html voor mijn Pita!

Grietje zei

Miepss? Om de 1 of andere rede...kan ik maar niet op je blog komen:-(
Ik probeer het later nog wel een keertje

Tante Bibi zei

Liefste Grietje, eindelijk is het ervan gekomen .... en heb ik je lieve Pita gemaakt ... kijk maar eens op mijn blog : http://kykeda.blogspot.com/2011/11/eindelijk-nog-eens-een-postje.html
Natuurlijk als dank voor je gratis patroontje de link naar jouw blog geplaatst.
Bedankt en fijne dag nog.
Sybille.

Marthaamay O_o zei

Thank you!

LadyBug zei

What a lovely little mouse! I have just printed your pattern off and am about to sit down with a coffee and have a go at making my very own little mouse :) Thank you for sharing Px

Véro zei

Hello!
This little mice is so lovely,so cute!You are very talented!Have you a translation in english,please?
Have a nice week-end!

Grietje zei

Soon, I promise you^_^

Annemarie zei

Op mijn blog:

http://annemarieswereld.blogspot.com/2012/04/ik-zie-ik-zie.html

Dank je wel voor het patroontje!

Grt Annemarie

Marieke zei

Ik was spontaan verliefd toen ik dit muisje zag! Zoooo lief!
Ik heb hem dan ook direct gemaakt.

Mocht je het leuk vinden om hem te bekijken, kun je hem vinden op mijn blog:
http://miekscrap.blogspot.com/2012/04/muisje-gehaakt.html

Heel erg bedankt voor al je leuke beschrijvingen!!

Groetjes Marieke

Esther zei

Prachtig muisje! Ben hem gaan maken, waarschijnlijk gaat het wel een muizenfamilie worden ;) Bedankt voor het delen van het patroon.
Je kan de muis vinden op mijn haakblog http://haakheksen.blogspot.com

groetjesss

Felisa zei

Hallo,

Ook mijn Pita is klaar. Alleen vinden ze hem hier thuis een beetje te echt lijken, haha.
Hij staat op mijn blog.

Groetjes Klaasje
www.iederedageendraadje.blogspot.com

karolien casteur zei

hallo ik heb ze ook gemaakt, 5 stuks 1 voor mijn dochterje en dan nog 4 voor de kindjes van mijn vriend.
ze staan op mijn facebook want zelf heb ik geen blog

karolien casteur zei

5 stuks gemaakt, je kan ze bekijken op mijn facebookpagina

Karlijn zei

Ontzettend bedankt voor het patroon. Het was goed te volgen en het resultaat is echt super!

http://knowliveshare.blogspot.nl/2012/10/muizen-haken.html

Anoniem zei

Dat roze neusje....die haak je er later op?

Grietje zei

Het neusje naai je er op met een stopnaald.

Anoniem zei

Super leuk die muis! Welke maat oogjes heb je voor de muis gebruikt?

Grietje zei

Het zijn gewoon zwarte kraaltjes. Ik denk dat als je veiligheidsoogjes zou gebruiken...je het beste 3mm of 4mm oogjes kunt nemen.

Anoniem zei

Hoi,

vraagje, hoe zet je alles vast? Het haken gaat prima maar om dan alles mooi aan elkaar te krijgen lukt me niet echt..Tips? Verders een leuk muisje hoor!

MissTeekk zei

oh zalige blog heb je en hoewel ik pas beginnen haken ben heb ik al veel van jou 'gestolen' :D
Mijn blogje bestaat nog maar recent, dus al mijn creaties staan er niet op (de kuikentjes waren mijn allereerste probeersels), maar hoe dan ook, deze muis maak ik een dezer dagen. Ik zit momenteel in de muizenperiode, hahaa :D Je link staat tussen mijn favo's ;-)
worstelmetwol.blogspot.be

Ravelien zei

Hoi,hoi...ik heb je patroon gebruikt. We gaan voor school een muizenhuis maken. Jouw patroon is hartstikke leuk hiervoor. Foto's staan op m'n blog. Groetjes

Angenita Pach zei

Wat een superlieve muis zeg!! Ik ga er 4 van maken in een gehaakte luchtballon. In de luchtballon doe ik dan een speeldoosje.. =) Als ik hem af heb, laat ik het je weten!

Bedankt!!

Groetjes Angenita

Carolien zei

Ten eerste: wat een ontzettend leuke patronen heb je! Ik ga voor iemand een mobiel maken met dierenfiguurtjes en gebruik jouw patronen daarvoor. Als het klaar is, mail ik wel een foto.
Ten tweede heb ik een vraagje: Hoe bevestig je de oogjes aan de kop? Doe je dat voor of na het vullen en hoe werk je de draad dan weg?

Minke Sleddens zei

bedankt voor het patroon! ik kan niet stoppen met hem te haken! ik heb hem ook op mijn blog gezet. http://www.minkeshaakblog.blogspot.nl/

groejtes Minke

Annemie zei

Dankjewel voor dit leuk patroontje ! Ik heb er eentje gemaakt en er staat een foto op mijn blog : http://annemiesblogje.skynetblogs.be/archive/2013/03/17/muizenplaag-in-de-keuken.html
groetjes,
Annemie

Houdvanaaien zei

Dit is suuuper schattig!!!
Ik ben beginnen haken door al jouw leuke patroontjes!

xxx
Hannah

Anoniem zei

Heel leuk!! Ik ben 12 en ben haar met m'n moeder aan t maken voor de bonte avond van kamp waar we bijna met groep 8 naartoe gaan!!

Anoniem zei

Hallo ,

Ik heb een vraagje, wat betekenen de getallen tussen de haakjes?

Groetjes

Anoniem zei

Hoi deze is zo leuk! Maar heb je ook patronen zonder ringen? Vindt het heel knap hoor!

Groeties
En alvast bedank!

Ach Nietje zei

Hoi Grietje,

Zoals eerder beloofd mijn gehaakte muizenfamilie in een luchtballon!

Heel erg bedankt voor je patroontje!!

http://haakselenmaaksel.blogspot.nl/2013/03/gehaakte-muizenfamilie.html

Groetjes Angenita

Linne Vinner zei

Hoe groot is de muis ongeveer in centimeters?

vrolijk by Leen zei

Bedankt voor je leuke, duidelijke patronen! Hier kan je mijn"pita de muis" en "Bertje het kuiken" zien:http://vrolijkbyleen.blogspot.be/2013/07/haak-update.html.
Groetjes,
Leen

bbbfran/3B.fran@orange.fr zei

Merci beaucoup pour ce super tuto de la petite souris Pita. Félicitations pour la naissance de votre petit bonhomme, longue et heureuse vie à charmant Fonz, gros bisous de Haute Normandie France. Francoise76

Lena zei

Dank voor het superleuke patroon!!
Zo ie zo geweldig je site!
Ik heb mijn ''Pita'' op mijn blog geplaatst : www.mandalalena.blogspot.nl
volgens mij is het geen link geworden maar heb wel je website genoemd uiteraard, ben nog een beginnend blogger :)

Corretje zei

Ik heb Pita al verschillende keren gemaakt, in allerlei kleuren en mét kleertjes die ikzelf verzonnen heb ... Heb er nu voor gekozen om ze nóg een paar keer te maken. mijn hele toilet staat ondertussen vol met muizen, haha .. Het blíjft een leuk patroon, geweldig dat we dit gratis kunnen downloaden, dankjewel... ...

Barbara Huis zei

Ik hen hem gehaakt, met links! Dank je voor je duidelijke uitleg, ik heb hem op mijn facebookpagina gezet met een linkje naar je blog.

Groetjes, Barbara Huis

Barbara Huis zei

Ik heb hem gehaakt, met links! Dank je voor je duidelijke uitleg, ik heb hem op mijn facebook pagina gezet met een linkje naar je blog. Groetjes, Barbara Huis

Mez11 zei

Hey Grietje Karwietje,
Ik heb vandaag dankbaar gebruik gemaakt van jouw patroon.
Heeel leuk!
en een heerlijk duidelijk patroon!! toppie!!
Pita De Muis staat nu ook op mijn blog: http://mez11.blogspot.nl/
Kom je haar eens op mijn blog bezoeken?! LEUK!
Groetjes en bedankt!
Joyce

Lotte Pothé zei

Dit was mijn allereerste amigurumi ooit, hier zie je het resultaat: http://kaya-lotte.blogspot.be/2014/05/haken-amigurumi.html

kanoschl zei

Hey! I would like to thank you for your great pattern. Now I have crochet your mouse and I can say "I love it!". It is so cute and the pattern is easy. If you want to have a look:
http://kanoschl.blogspot.de/2014/06/mauserich.html
Thank you very much!!
Lisa

Anoniem zei

Ik vind hem geweldig en ik heb hem ook zo goed als klaar. Alleen ik snap de armen en beentjes niet hoe je die moet haken.
Kan iemand mij hier bij helpen?

Groetjes
Monique

Nelle-Bells zei

Goedenmiddag Grietje,
Ik heb je fotootje even gepakt,van het muisje,ik hoop dat je het goed vindt.
Anders haal ik hem er weer af.
Heb wel je adres erbij gezet.
Ik ben volger geworden van je geweldige site.
Groeten Nellebelle.

José zei

Wat is ze leuk. Ik heb het patroon meegenomen! Ga ze vast een keertje haken!
Dank je wel.

Renate zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Renate zei

Wat een super leuk en lief muisje, heb hem inmiddels ook gemaakt en een foto geplaatst op facebook in haken en haakpatronen

Bedankt voor het patroon!!!

fitzliesl zei

Hi Thanks for the pattern it is very cute. I want to crochet it. But first I want to write about this project on my Blog. Is it possible to copy one picture of this cute mouse and make a Link to your Blog on my one. http://fitzliesl.wordpress.com

Best wishes Fitzliesl

seaside-cottage zei

Hello Grietje,
Thanks for the lovely pattern. I translated it with google Translator and wrote it in German on my blog....just as i undertstood the translation. I hope it's okay for. There's a link to your blog, too. If you want to take a look Click here: http://mein-garten-at-the-seaside.blogspot.de/

Lovely greetimgs from the North of Germany, Beate