dinsdag 23 maart 2010

Origami kuikentje vouwen

Geen vieze handen, niet duur, snel klaar en het resultaat is leuk. Alles wat je nodig hebt is een simpel geel vierkant papiertje en de uitleg ;-)

No dirty hands, inexpensive, quickly made and the result is nice. All you need is a simple yellow square of paper and the explanation ;-)


Kuikentje vouwen:
  1. Vouw het papier twee maal diagonaal en leg het papier neer als een ruit.
  2. Vouw de linker en rechterkant tegen de middenlijn.
  3. Vouw de bovenkant ook op die manier.
  4. Maak een hulpvouw door het dicht te vouwen en klap het dan weer open.
  5. Pak een punt die binnen het gevouwen gedeelte zit en breng hem naar boven. Door de voorvouwen zie je vanzelf wanneer het goed zit.
  6. Dubbel vouwen en het rechte gedeelte naar boven houden.
  7. Vouw de voorste punt om en weer terug (dit is een hulplijn voor de volgende stap).
  8. Nu maak je de voorkant open en klapt het om.
  9. Maak een vouw naar voren (is ook een hulplijn)
  10. Maak het iets open en klap het om.
  11. Maak voor het snaveltje twee hulpvouwen.
  12. Klap iets open en maak het snaveltje.
  13. Klap de vleugels naar voren en vouw ze dan terug naar achteren zodat ze wat rechter op zijn lijf komen te staan.
  14. Vouw de staart naar voren (hulpvouw)
  15. Vouw de staart naar voren (zie foto) dit is ook een hulplijn.
  16. Vouw de staart voor een klein gedeelte naar voren (laatste hulplijn)
  17. Nu klap je het grootste gedeelte naar binnen.
  18. Op de tweede hulplijn klap je terug.
  19. En op de derde hulplijn klap je het weer naar voren.
  20. Zoals je ziet heeft het kuikentje nu een pootje.
  21. Klap de hoeken naar binnen, zowel voor als achter.
  22. Klaar! Eventueel kun je er nog oogjes optekenen.
How to fold a little chicken:
  1. Fold the paper diagonally twice and put the paper down like a diamond.
  2. Fold the left and right side against the center line.
  3. Fold the upper side the same way.
  4. Create a 'help line': fold up and down together and open it again.
  5. Pick a point that is folded within the section and bring it up. The 'help lines'will help you to get them the right way.
  6. Fold and the straight section must be pointing up.
  7. Fold the front (this is a 'help line' for the next step).
  8. Now you open the front and flips it over.
  9. Make a fold forward (is also a 'help line')
  10. Make it slightly open and fold it over.
  11. Make two folds.
  12. Fold open slightly and make the beak.
  13. Fold the wings forward and fold them back so that she could return to court on his body.
  14. Fold the tail forward ('help line')
  15. Fold the tail forward (see photo) this is also a 'help line'.
  16. Fold the tail for a small part forward (last 'help line')
  17. Now you the most bang inside.
  18. On the second folding guide you go back.
  19. And on the third folding guide you go forward again.
  20. As you can see...the chicken has only 1 foot;-)
  21. Fold the edges inside, (front and behind)
  22. You're ready, you can also draw an eye (one on each side) on the chicken.
Ik heb nog een filmpje gevonden die dezelfde basis heeft. Kijk tot 1:50 en doe de andere kant netzo: klik Daarna ga je verder met stap 6 van mijn uitleg.

9 opmerkingen:

Miriam zei

Wat een leuk kuikentje!

Groetjes
Miriam

Esther zei

Hoi Grietje. ik ben een tijdje niet op je blog geweest maar wat heb je in de tussentijd leuke dingen gemaakt. fijne zonnige dag groetjes Esther.

Ingrid. zei

Wat leuk ! Wat een leuke foto en duidelijke uitleg ( bedankt !) ; van jezelf ???
Goed weekeinde , groetjes van Ingrid.

Daan zei

die is wel heel leuk, eens kijken of ik een mooie paasslinger kan fabriceren!

Guusje zei

Te gek, ik ben ook aan het vouwen , lately!

Grietje zei

Ingrid? De uitleg is idd van mij, ik hoop dat de foto's met uitleg duidelijk genoeg zijn om er ook eentje te vouwen.

Anoniem zei

hoi, echt een leuk kuikentje om te proberen. ik ben een eerste klas origamibeginner en ik heb wat moeite met stap vijf. welke punt bedoel je, ik zie het niet goed op de foto. mischien een tekening? ik probeer het zelf uit te vogelen. leuke blog trouwens. groetjes miriam uit harlingen.

Grietje zei

Dag Miriam,

Ik heb een filmpje gevonden waarvan het eerste gedeelte dezelfde basis is. Ik hoop dat je er zo uit kunt komen.

Anoniem zei

Hoi, hartstikke bedankt voor het filmpje en ja, met veel bloed, zweet en tranen heb ik nu mijn eigen kuikentje. deze blog staat onder mijn faforieten.

groetjes van Miriam uit Harlingen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...